PELA är ett svenskt varumärke som grundades 2004 av Lars Edwardsson. Grunden till varumärket och produktutbudet härstammar från den väletablerade järnhandeln Verktygsboden i Borås som har levererat verktyg till den svenska marknaden sedan 1985.

- Det som kännetecknar PELA är att alla produkter är utvecklade efter vad våra kunder efterfrågar, så man kan säga att varumärket är våra kunders förtjänst. Man ska ju inte sälja sådant som folk inte behöver, utan kunderna ska känna att de har ett behov. Vi brinner för det vi gör. Att vi tar fram produkterna själva, utan några mellanhänder, gör att vi verkligen kan allt om dem. Det är en stor del av vår framgång, säger Lars.
PELA har nischats mot en målgrupp som tycker det är kul att meka och skruva på fritiden. Ett framgångsrikt koncept för att nå ut med varumärket PELA har varit samarbetet med motortidningar som Classic Motor, Nostalgia och Klassiker. Här har läsarna kunnat följa olika renoveringsprojekt som genomförts i verkstaden i Borgstena där verktyg och maskiner från PELA får visa vad de går för.
Dessutom deltar PELA på mässor och event, där man visar renoveringar på plats. Väldigt populära är också instruktions- och monteringsfilmerna på Youtube och Tik Tok som alltid inleds med frasen ”Hej, jag heter Lars!” I filmerna presenteras produkter och deras användningsområden på ett både pedagogiskt och inspirerande sätt som är lätt att ta till sig.
Det finns förstås många andra som har användning för verktyg och maskiner i sina professionella yrkesroller, exempelvis lantbrukare och maskinentreprenörer som ofta har sina egna verkstäder. Målsättningen är att PELA ska vara det självklara valet för alla olika typer av kunder när nya garage- och verkstadsprodukter ska köpas.
- Vi har alltid haft ett lyssnande öra mot våra kunder. Det kommer vi fortsätta att ha, så att också våra nya kunder ska bli nöjda.